Industria online a devenit preferata pentru multi dintre advertiseri sau dintre posesorii de site-uri, deoarece ne ofera posibilitatea aplicarii unor strategii publicitare inovative, la un pret mic, iar cel mai important este ca rezultatele sunt masurabile, lucru ce in anumite industrii (outdoor-ul spre exemplu) nu se poate aplica.
Plata per click (PPC) inseamna ca advertiserii platesc gazduirea numai daca reclama grafica (sau linkul) sunt accesate de catre utilizatori.
Afisarea reclamei de catre site-urile ce utilizeaza sistemele PPC se face numai atunci cand un cuvant cheie este regasit in lista de cuvinte cheie a celui ce face reclama.
Desi acest model de publicitate a ramas in continuare vulnerabil in fata fraudei (prin click-uri repetate ale reclamei folosind un VPN), in ultimul timp marile motoare de cautare au reusit sa implementeze anumite sisteme de oprire automata a click-urilor abuzive.
Cele mai cunoscute programe Pay Per Click
Desi exista mai multe programe ce utilizeaza PPC, cele mai cunoscute raman in continuare Google Adwords, Yahoo Search Marketing si Microsoft AdCenter. Desi nu multi stiu, exista si doua programe locale ce lucreaza in sistemul Pay Per Click: Etarget si Neogen CPC.
Un lucru interesant ramane insa faptul ca un cost per click mai mare nu garanteaza un numar mai mare de afisari sau afisari mult mai bune, deoarece Google foloseste un algoritm special.
Google Adwords
Acest program ramane prima alegere atunci cand discutam despre monetizarea unui site. Adwords poate rula atat text, cat si imagini si contribuie astfel la un brand awarness mult mai bun. Particularitatea acestui program ramane faptul ca advertiserii vor plati un pret mult mai mic pentru fiecare click pe masura ce anuntul lor va urca in ranking, dar trebuie mentionat si reversul medaliei: pretul va creste pe masura ce locul in ranking mai fi mai slab.
Platformele concurente Adwords sunt numeroase
Microsoft AdCenter este inca o platforma ce foloseste plata reclamelor prin PPC. Microsoft este cel de-al treilea motor de cautare de pe piata (dupa Google si Yahoo) ce si-a dezvoltat de curand propriul mecanism de publicitate in sistemul PPC (initial acesta a folosit o platforma comuna cu Yahoo).
Tehnologia folosita se aseamana in mare parte cu cea folosita de Google: reclamele sunt afisate in functie de suma platita de advertiser si pe baza ratei de click.
Neogen CPC este un agregator local, ce foloseste o tehnologie apropiata de Google si Microsoft, iar reclama este afisata pe site-urile proprii sau pe cele afiliate retelei.
Yahoo Search Marketing a aparut dupa ce Yahoo a achizitionat compania Overture Services Inc. . Aceasta achizitie a insemnat in primul rand consolidarea brandului Yahoo (Overture a fost prima companie ce a oferit acest gen de servicii online), iar infuzia de experienta oferita de echipa Overture a cantarit enorm in recuperarea decalajului fata de Google.
Serviciile initiale oferite de Overture constau numai intr-o lista de rezultate ale unei cautari, in functie de sumele platite de advertiseri, insa Yahoo a lansat in 2007 versiunea „Panama”, ce are la baza un algoritm foarte apropiat de cel al lui Google.